dinsdag 19 juli 2016

Drafting in het zwemmen....doe ik het of doe ik het niet?

Drafting tijdens het zwemmen kan, afhankelijk van hoe goed je in het spoor volgt, tussen de 11 en de 38% winst opleveren (1). Deze grote winst kan er voor zorgen dat je het gevoel hebt van heel rustig te zwemmen, terwijl je in werkelijkheid op een heel goed tempo aan het zwemmen bent.
De winst die je met drafting kan boeken is zo gigantisch groot dat dit een techniek zou moeten zijn dat je het jaar rond zou moeten oefenenen. Er bestaan voldoende oefeningen om dit ook te doen in het zwembad, als het nog te koud is om buiten te zwemmen.
Een goede drafting techniek kan je minuten winst opleveren, of ervoor zorgen dat je veel frisser uit het water komt en energie hebt gespaard voor het verdere verloop van jouw wedstrijd.




Er bestaan 2 verschillende manieren om te draften in het zwemmen en daar gaan we in deze blog wat dieper op in.

In-line drafting

Zwem zo kort mogelijk achter de zwemmer voor jou

Het in-line draften is de meest eenvoudige manier en dan ook ideaal om mee te beginnen. Zwem zo dicht mogelijk tegen de zwemmer voor jou, zonder zijn voeten te raken. Dat vraagt wel wat meer concentratie en je zal ook in wat turbulenter water zwemmen, gecreëerd door de zwemmer voor jou.
Blijf in het ritme en voel hoe je bijna vooruit wordt getrokken door de leidende zwemmer. Het kan soms zodanig gemakkelijk voelen dat je overweegt om over de zwemmer te gaan...maar heel dikwijls zul je vaststellen dat vanaf het moment dat je uit het kielzog komt, het enorm veel moeite gaat kosten om over de leidende zwemmer te gaan. Dit toont direct al het grote voordeel van het draften aan.

Probeer zeker te vermijden om op de voeten van uw voorganger te kloppen. Dit is niet alleen heel frustrerend voor de leidende zwemmer, maar daarmee duw je ook steeds zijn voeten wat dieper in het water waardoor ook hij wat minder efficiënt gaat zwemmen.

Arrow-head drafting

Zwem met uw hoofd ter hoogte van de heup van de leidende zwemmer

Dit is al een iets moeilijker manier van drafting, maar als je dit goed onder de knie hebt kan dit de meeste winst opleveren. Je kan hier namelijk nog veel dichter gaan zwemmen en dus nog meer energie sparen.
Bij deze manier probeer je zo dicht mogelijk en op de hoogte van de heup te zwemmen van de leidende zwemmer om zo perfect in het kielzog van de eerste zwemmer te komen.
Om dit perfect uit te voeren zijn er wel enkele technieken nodig :
  • Probeer uw slagfrequentie gelijk te brengen met de frequentie van de leidende zwemmer
  • Adem steeds naar de leidende zwemmer toe om een goed zicht te hebben op de zwemmer. Dit zal het ademen iets moeilijker maken, maar het laat wel toe om de afstand met de leidende zwemmer te controleren en/of bij te stellen. Dat is dan ook de enige situatie waar ademen aan 1 kant wel voordeel kan opleveren.
De arrow-head draft kan heel gemakkelijk worden geoefend in het zwembad. Let er op hoe de beide zwemsters aan de buitenkant naar de leider toe ademen. (Beelden uit de Swim Smooth Guru)


Heel wat zwemmers vinden drafting helemaal niet leuk. Het vraagt ook wel wat meer concentratie en het dichter zwemmen bij de omliggende zwemmers is ook iets minder comfortabel.
Echter de winst die je met drafting kan bekomen is te groot om het niet te doen.....en zoals bij alle technieken.....door deze technieken regelmatig te oefenen, zal het steeds beter gaan.
OEFENING BAART KUNST !


1 CHATARD, J.-C., and B. WILSON. Drafting Distance in Swimming. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 35, No. 7, pp. 1176–1181, 2003

Geen opmerkingen:

Een reactie posten