dinsdag 4 oktober 2016

Wat is nu best : een 2-takt of 6-takt beenbeweging?

Traditioneel worden zwemmers aangeleerd om te zwemmen met een 'constante' beenbeweging :


De benen worden bijna gestrekt gehouden met een heel beperkte buiging van de knieën en de voeten uitgestrekt (plantaire flex, met tenen naar achter wijzend). Technisch wordt dit een 6-takt beenbeweging genoemd omdat je bij elke armbeweging, 6 beenbewegingen doet. Maar maak je niet al te druk over het aantal bewegingen, want als je die constante beweging kan vasthouden, zal die timing wel min of meer goed zitten.
Er zijn heel wat zwemmers die deze beweging perfect uitvoeren, waaronder de grootste aller tijden Michael Phelps (filmpje van Youtube):




Er is ook nog een tragere manier : de 2-takt beenbeweging.



Voor een volledige armbeweging voert de zwemmer 2 beenbewegingen uit. Wie goed naar de voorbije Olympische Spelen heeft gekeken zal wel hebben vastgesteld dat de Italiaan Gregorio Paltrinieri, die de 1500m zo fantastisch won, met een heel beperkte 2-takt beenbeweging zwom (filmpje van Youtube).


Het voordeel van deze 2-takt is dat je minder energie verbruikt en dat kan dus efficiënter zijn voor lange afstanden of triathlons.
Er zijn dan ook heel wat elite open water zwemmers en triatleten die deze techniek gebruiken.

Wat is nu de beste optie?

De onvermijdelijke vraag die bij je op komt is nu waarschijnlijk: moet ik mijn 6-takt nu veranderen in een 2-takt?
Vooraleer je een 2-takt goed en efficiënt wilt kunnen uitvoeren zijn er toch wel enkele voorwaarden. Al deze voorwaarden moeten reeds aanwezig zijn in uw zwemtechniek alvorens de 2-takt te overwegen:


  • Uw catch moet al heel goed ontwikkeld zijn zodat je op elk moment het water naar achter duwt.
  •  Er mag geen pauze of glijfase in uw slag zitten.
  • Je hebt een goed ritme en relatief hoge slagfrequentie nodig.
  • Uw beenbeweging moet al goed ontwikkeld zijn (gestuurd vanuit de heupen met heel beperkte buiging van de knie).
  • Je moet een redelijk goed drijfvermogen hebben.

Als uw zwemtechniek voldoet aan al de bovenstaande voorwaarden, wil dit eigenlijk zeggen dat je toch al een behoorlijk goede zwemmer bent en dat je heel waarschijnlijk al in de snelste baan van uw team zwemt.

Indien je aan één of meerdere van die voorwaarden nog niet voldoet, dan zal de 2-takt beenbeweging nog niet voor jou zijn en ben je beter af met een 6-takt terwijl je verder aan het verbeteren van uw techniek werkt. Dit hoeft echt niet al te veel energie te kosten als je de benen met een kleine amplitude beweegt.

Beenbeweging volgens uw Swim Type

Voor de verschillende Swim Types zijn er ook verschillende adviezen voor uw beenbeweging. Lees dit artikel over de Swim Types om daar meer over te weten.

Als je klassiek last hebt van zinkende benen (Arnie of Bambino) dan ben je heel zeker beter af met een 6-takt. Alhoewel een 6-takt misschien iets lastiger is, zal dit voor dit type zwemmers ervoor zorgen dat uw benen iets hoger in het water komen te liggen. Dat zal dan weer voor minder weerstand zorgen.
Dus voor Arnies en Bambino's is een 6-takt beter.

Veel zwemmers proberen een 2-takt beenbeweging te combineren met een heel lage slagfrequentie. Ze doen dit om zo veel mogelijk energie te sparen. Spijtig genoeg vallen deze zwemmers tussen elke slag opnieuw stil en hun benen zakken verder in het water. Dit is een heel onefficiënte manier van zwemmen.
Zoals in de video te zien moet deze zwemmer, met een grote buiging van de knie, zichzelf opnieuw op gang trekken. Dit wordt de "Overglider kickstart" genoemd en zorgt voor een enorme weerstand:


Overgliders zijn ook veel beter af met een 6-takt beenbeweging terwijl ze verder werken aan het verbeteren van hun catch en hun ritme.

De Kicktastic is een zwemmer die van nature uit al een krachtige 6-takt beenbeweging gebruikt. In het verder ontwikkelen van de Kicktastic komt het er vooral op aan om de kracht die in de beenbeweging wordt gestoken wat te doseren terwijl aan het verbeteren van de catch wordt gewerkt.
Ook voor de Kicktastic wordt aangeraden om de 6-takt beenbeweging te blijven behouden, maar met iets wat minder moeite. Probeer de focus te verschuiven van de beenbeweging naar een betere catch.

De elite zwemmers die de 2-takt beweging gebruiken zijn de zwemmers met een kortere slag maar met een hogere slagfrequentie. Gregorio Paltrinieri haalde bijvoorbeeld een slagfrequentie van 90 slagen per minuut tijdens de 1500m finale in Rio. Dit type zwemmers worden de Swingers genoemd.
De hogere slagfrequentie van de swingers zorgt al voor een een goed ritme en zij hebben de 6-takt beenbeweging niet nodig om dit ritme vast te houden. De 2-takt beweging helpt hun lichaamsrotatie en die lichaamsrotatie stuurt dan weer de armbeweging.
De Swingers zijn dus beter af met de 2-takt beenbeweging.

Dan blijven er nog de Smooth's over. Dat zijn de zwemmers met die lange vloeiende (en prachtige) zwemstijl. De 6-takt beweging past het best bij hun stijl en past perfect bij hun lagere slagfrequentie.

Conclusie

De filosofie van Swim Smooth is dat je enkel maar moet overwegen om over te stappen naar de 2-takt als je reeds een ervaren en goed ontwikkelde zwemmer bent. Als je nog steeds werkt aan de basis van uw zwemtechniek (ademhaling, rotatie, ligging,....) dan ben je voorlopig veel beter af met een 6-takt.

En als je op termijn ontwikkelt naar een Smooth SwimType dan zal de 6-takt de beste optie blijven voor jou.

Swim Smooth!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten