dinsdag 1 november 2016

Probeer deze techniek piramide

Hier is een klassieke zwemtraining die een goede combinatie is van wat techniek en wat uithoudingswerk. Het uithoudingsgedeelte zal ervoor zorgen dat de techniek die je ontwikkelt met de drills, ook over een langere tijd kan volhouden....want daar draait het uiteindelijk om.

Het is geen goed idee om te veel perfectionist te willen zijn (lees ook deze blog) en enkel en alleen maar heel korte stukjes van 50m of 100m te zwemmen, uit schrik dat uw techniek achteruit zal gaan.
Een efficiënte zwemtechniek wordt veel beter ontwikkeld in combinatie met een algemeen programma : tegelijkertijd ontwikkelen van techniek, uithouding en weerstand.
Deze training is een mooi voorbeeld van deze mix met wat techniek en wat uithouding:

Techniek piramide

Zwem deze sessie na elkaar, met enkel een korte pauze tussen de verschillende afstanden:


100m rustig vrije slag, heel rustig en ontspannen.

200m vrije slag met pull buoy, met vooral een focus op rotatie uit de heupen.

300m met zwemvliezen, 6-1-6 drill voor 25m afgewisseld met vrije slag voor 25m.  Denk aan "schouders achteruit - borst vooruit" om uw voorste arm recht te houden.


6-1-6 drill uit de SwimSmooth Guru


400m vrije slag, adem afgewisseld om de 3 slagen voor 25m en om de 5 slagen voor 25m. Vergeet niet om uit te blazen van zodra uw hoofd in het water zit.

500m met pull buoy (en paddels als je die hebt).  Houdt uw benen zo stil mogelijk en concentreer je vooral op een goede catch.


Een perfecte catch!

400m vrije slag met een negatieve split. Je zwemt de tweede helft sneller dan de eerste helft. Probeer dat ook effectief te controleren op de klok (een negatieve split klinkt gemakkelijker dan het werkelijk is).

300m met zwemvliezen, 6-3-6 drill voor 25m afgewisseld met vrije slag voor 25m. De 6-3-6 drill is een gelijkaardige oefening als de 6-1-6 drill, maar nu draai je door middel van 3 armbewegingen.

200m vrije slag, adem afgewisseld om de 3 slagen voor 25m en om de 5 slagen voor 25m. 

100m rustig en ontspannen.

Dit is een training van 2500m. Je kan deze gemakkelijk langer of korter maken, maar probeer de piramide vorm wel te behouden.



Als je van veel afwisseling houdt dan zal je dit zonder twijfel een leuke training vinden. Er is steeds iets nieuws om op te focussen om zo uw motivatie te behouden.


Swim Smooth!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten