dinsdag 22 november 2016

Wat is uw Swim Type? Ben jij een Arnie

In de komende weken gaan we in de Swim Smooth België blog steeds één van de 6 Swim Types verder toelichten. Probeer te achterhalen welk swim type je bent om te begrijpen wat de belangrijkste beperkende factoren zijn. Van zodra je die  factoren kent, ben je al goed op weg om een betere zwemmer te worden.

Deze week gaan we van start met de Arnie:


Swim Type 1: De Arnie / Arnette

De Arnie (en de vrouwelijke versie,  Arnette!), is de zwemmer die constant vecht tegen het water. In veel gevallen zijn dat altetisch gebouwde types, met heel dikwijls een sportieve achtergrond, maar relatief nieuw in het zwemmen. Als triatleten zijn dit meestal sterke fietsen en lopers maar hun zwemmen is de beperkende factor.

Arnies vinden hun mindere zwemprestaties heel frustrerend, maar het zijn wel de zwemmers die door hun sportieve achtergrond en mits een aangepaste training, een enorme progressie kunnen maken. Maar om die progressie te kunnen maken zullen ze vooral moeten werken aan hun technische beperkingen.

Het zonder twijfel grootste probleem bij een Arnie zijn de laaghangende benen. Deze lage ligging in het water zorgt voor een enorme weerstand die steeds overwonnen moet worden:



Een betere ligging zou de primaire focus moeten zijn en een belangrijke manier om dit te bekomen is het verbeteren van de beenbeweging. Zoals hierboven te zien, de meeste Arnies plooien heel veel de knieën tijdens de beenbeweging en dat verbruikt niet alleen heel veel energie, maar zorgt er ook voor dat de benen gaan zakken. 

De meeste Arnies duwen het water naar beneden bij het begin van de onderwater beweging (deze fase wordt de catch genoemd):



Het water naar beneden duwen is heel lastig en deze beweging zorgt er ook voor dat uw bovenlichaam uit het water wordt geduwd....waardoor uw benen gaan zakken. Techniek oefeningen om het water naar achter te duwen in plaats van naar beneden zullen hier een grote hulp zijn. 

Bij bijna alle Arnies kunnen we ook het overkruisen vaststellen wat hen als een slang in het water doet bewegen:



Dit overkruisen is ook de oorzaak van de schaarbeweging die we kunnen zien bij de benen. Deze schaarbeweging zorgt op zijn beurt voor nog meer weerstand, met opnieuw zinkende benen tot gevolg. 


Slagfrequentie

De meeste Arnies hebben een relatief goed ritme in hun slag, maar een kleine verlaging van de slagfrequentie op korte termijn zou hun zwemtechniek zeker goed doen. Deze verlaging moet zeker niet drastisch zijn want we willen zeker het ritme niet uit het zwemmen halen, maar een lagere slagfrequentie zal je wat extra tijd geven om uw techniek wat beter te verzorgen.
Een ideaal hulpmiddel om uw slagfrequentie te controleren is de Finis Tempo Trainer.
Gebruik de Tempo Trainer om de slagfrequentie met 3 tot 5 slagen per minuut te verlagen en dit zal in veel gevallen al genoeg zijn om de Arnie sneller en efficiënter te laten zwemmen, zonder enig techniek werk te hebben gedaan.


Enkele Arnie gegevens

Typische snelheid : tussen 8:00 en 12:00 voor 400m (maar Arnies zijn heel wat sneller op kortere afstanden)

Typische slagfrequentie : 65-80 Slagen per minuut

Vindt het leuk om te zwemmen met Pull buoys.
Vindt korte sprinttrainingen leuk.
Heeft een groot voordeel bij het zwemmen met een wetsuit.
Haat de langere trainingsets.
Vindt zwemmen met een elastiek rond de enkels verschrikkelijk.


What's next?


Arnies zijn nogal "strevers" met een tomeloze ambitie. Het kan niet snel genoeg vooruit gaan. Maar deze ambitie moet wat in toom gehouden worden als het op het zwemmen aankomt. Voer de juiste drills uit zonder te overhaasten. Een goede uitvoering is hier veel belangrijker dan de gezwommen afstand of snelheid.

Via Swim Smooth UK kan je een Arnie Swim Type document downloaden dat de grootste fouten van de Arnie samenvat, maar ook de oplossingen bevat om al deze problemen aan te pakken. Een heel interessant document voor elke Arnie!



De Swim Types

SwimSmooth heeft 6 verschillende swimtypes gedefinieerd op basis van de fouten en prioriteiten. Weten in welke groep je thuishoort is de ideale manier om het verbeteren van uw individuele zwemstijl te starten.
Het is niet zo dat elke zwemmer voor 100% in een categorie past, maar je zal vaststellen dat er altijd wel een swimtype is voor een groot deel overeenkomt met uw eigen zwemstijl.



Om alles beter te begrijpen, zijn de figuren van de verschillende Swim Type's nogal humoristisch opgevat. Maar vergis je niet, de inzichten achter elk type zijn het werk van een lange studie op duizenden zwemmers in de laatste 10 jaar.

Volgende week bespreken we de Bambino.

Swim Smooth!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten