dinsdag 21 februari 2017

Hoe kunnen de Village People uw zwemmen verbeteren?

Ongeveer 70% van de zwemmers die reeds langskwamen voor een video analyse vertonen enige vorm van overkruisen, waar hun hand over hun middellijn passeert:


Dit is helemaal niet optimaal voor uw techniek, want dit overkruisen is één van de oorzaken van het slingeren in het water. Het is ook helemaal niet bevorderlijk om een goede catch te ontwikkelen. Het is ook de grootste reden van de schaarbeweging in de benen...en het kan dan ook nog lijden tot schouder blessures. Redenen genoeg dus om dit zo veel mogelijk te vermijden. Om al deze redenen is een goede uitlijning in het water fundamenteel om een goede techniek te ontwikkelen.

Maar hoe ga je dit nu uit uw zwemtechniek krijgen? Heel dikwijls horen we de coaches vragen aan de zwemmers om breder in te steken om het overkruisen te vermijden. Bij Swim Smooth gaan we niet volledig akkoord met deze instructies omdat het wijder insteken ook de volledige lichaamsrotatie uit uw zwemmen zal halen. In het geval van de instructie om breder in te steken, zien we dat de zwemmers te breed gaan - en meer problemen introduceren dan oplossen.

In plaats van te denken om breder in te steken, raden we aan om te denken om rechter in te steken. Straks gaan we tonen hoe in godsnaam The Village People daarbij kunnen helpen... 
Maar laat ons eerst even kijken naar de lichaamshouding. Tegenwoordig spenderen velen van ons vele uren aan een bureau of achter het stuur. Deze positie zorgt ervoor dat we helemaal voorover buigen aan onze bureau, met onze schouders helemaal vooruit om ons keyboard en muis te gebruiken:


Door uren aan een stuk in deze positie te werken, gaan de borstspieren verkorten en gaan de spieren aan de bovenkant van de rug verlengen. Als we daarna gaan zwemmen, hebben die veranderde spierlengtes ook een invloed op de techniek en dat is ook de reden waarom uw hand gaat overkruisen.

Hoe kan je dit nu terug bijstellen? Door uw lichaamshouding te verbeteren! Onder een goede lichaamshouding verstaan we : mooi recht staan met de borst vooruit en schouders achteruit.

De populaire meezinger van The Village People was Y-M-C-A. Hier kan je een oefening vinden die heel gelijkaardig is aan dit lied : Y-T-W-L 


Voer deze YTWL oefening uit na een rustige opwarming of als onderdeel van uw dryland. Het doel is om elke positie voor ongeveer 10 seconden vast te houden. Let er ook op dat uw armen niet voor komen tijdens de oefening.

Denk aan het samentrekken van de schouderbladen tijdens het uitvoeren om uw armen mooi recht te krijgen. Als deze oefening goed wordt uitgevoerd, zullen de spieren tussen de schouderbladen apart worden geactiveerd. Dit zijn de spieren die door uw mindere lichaamshouding, te weinig worden gebruikt tijdens uw zwemmen. Die oefening helpt je om te voelen hoe je die spieren kan activeren.

Als je na deze oefening het water in duikt, stellen we voor om eerst wat Side Kick oefeningen te doen. (lees deze blog over de side kicks). Let ook tijdens de Side Kick oefening op uw houding : borst vooruit en schouders achteruit. Dat is de manier om meer rechter te zwemmen. Bij een goede uitvoering tijdens de Side Kick, zou je geen enkel probleem mogen hebben om die oefening uit te voeren zonder halfweg in de koorden of tegen de muur te belanden.


Swim Smooth!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten