dinsdag 14 maart 2017

Twee traditionele drills die we bij Swim Smooth NIET gebruiken.

Op gebied van verschillende zwem drills is het aanbod oneindig groot. Elke oefening heeft wel zijn specifiek doel.
Bij Swim Smooth hebben we het aanbod van drills opgedeeld in 3 verschillende groepen :

  • de primaire drills (waaronder kick on side, sculling,...) zijn oefeningen die een vast onderdeel vormen van de Swim Smooth trainingen.
  • de secundaire drills worden gebruikt om specifieke technische mankementen aan te passen.
  • in de laatste groep van drills brengen we de oefeningen onder die we NIET aanraden om te doen.

In de blog van vandaag gaan we 2 drills bespreken die tot de laatste groep behoren en we dus niet aanraden om te doen. We geven ook de reden waarom we dit niet aanraden.

Afslag

Afslag is waarschijnlijk één van de oudste drills en een oefening die we heel dikwijls zien terugkomen. Bij de afslag houd je uw arm uitgestrekt vooraan terwijl je de andere arm overhaalt.


Enkele weken terug hadden we onze (heel veel gelezen) blog "Als Katie Ledecky niet glijdt...waarom jij dan wel?" waar werd besproken waarom je niet moet glijden. Die afslag oefening gaat nu net dit glijden, die we niet willen, verder gaan bevorderen.
Om die reden is dit een oefening die we zo veel mogelijk proberen te vermijden en liever voor de 6/1/6 of 6/3/6 drill uitvoeren omdat dit ook aan een goede timing in uw slag werkt.

Slepen

Bij het "slepen", sleep je als het ware uw vingers door het water bij het overhalen.


De bedoeling van deze oefening is het ontwikkelen van een hoge elleboog bij het overhalen. Deze hoge elleboog is een typisch fenomeen bij de "zwembad zwemmers", maar in deze blog "Hoge ellebogen gezien tijdens het zwemmen in Ironman Hawaii?" hadden we al besproken dat die hoge elleboog in triatlon en openwaterzwemmen minder ideaal is. 
Daarnaast zijn er heel wat recreatieve triatleten die minder flexibel zijn in de schouders en de rug waardoor deze oefening alleen maar kan worden uitgevoerd door te over-roteren.

Daarom verkiezen we de broken arrow drill als alternatief voor deze oefening.

Swim Smooth!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten