dinsdag 18 april 2017

Het fundamenteel verband tussen glijden en een zwakke catch

Bij Swim Smooth we noemen iemand die zich volledig concentreert op het zwemmen met zo weinig mogelijk slagen per lengte een Overglider. Dit type zwemmers gelooft dat het aantal slagen per lengte een goede weergave is van hoe efficiënt hij zwemt. Vele zwemmers hebben ook geleerd dat het inbouwen van een pauze en zo ver mogelijk doorglijden, hen ook energie zal besparen.

De waarheid is echter dat deze manier van zwemmen nu net méér energie vraagt. De dichtheid van water is 800 keer hoger dan lucht en elke pauze in uw zwemmen zal er onmiddellijk voor zorgen dat er wordt afgeremd, en bij de volgende slag moet je dit dan opnieuw ophalen. Dit versnellen-vertragen-versnellen-... is helemaal geen efficiënte manier van zwemmen.


Onder water zien we dat bijna alle Overgliders hun elleboog laten zakken aan het begin van de slag en hun handpalm wijst naar voor. We noemen dit "op de rem staan":



Maar hoe komt dat in hun zwemslag terecht? Het eenvoudige antwoord zou kunnen zijn dat deze zwemmers zich zo lang mogelijk proberen te maken en deze beweging brengt hun vingers naar boven, maar er is ook nog een andere uitleg...

In de onderstaande foto kan je zien wat de positie van de hand ten opzichte van de elleboog zou moeten zijn. De elleboog is iets hoger dan de pols, de pols is iets hoger dan vingers:


Het grootste probleem bij het ontwikkelen van een goede catch techniek is om deze initiële positie te bekomen. Als dit goed onder controle is, volgt de rest meestal vanzelf. Van zodra uw hand in deze positie komt, zal het water over de rug van uw hand vloeien en de catch zal automatisch worden ingezet. Een pauze in uw slag zal niet mogelijk zijn.



De Overglider heeft dus een probleem...het water duwt hem in de positie om de catch te starten maar hij wilt dat niet. Het enige wat hij kan doen om dit process te doorbreken is om zijn pols te laten zakken en tegen het water in te duwen - dus effectief een pauze inbouwen. Natuurlijk gebeurt dit niet met de intentie om een pauze in te bouwen maar wel in een poging om "zo ver mogelijk door te glijden".

Dit fundamenteel verband tussen glijden en een zwakke catch is één van de belangrijkste redenen waarom je NOOIT een glijfase moet inbouwen in uw zwemmen (en al zeker niet als je pas begint te zwemmen). Gebruik uw volledige bewegingsvrijheid om alles vloeiend en constant te laten verlopen.


Elite zwemmers


In onze blog "Als Katie Ledecky niet glijdt...waarom jij dan wel?" hebben we al besproken hoe je het glijden kan meten, en hebben we gezien dat er bij de elite zwemmers een heel miniem tijdsverschil (minden dan 0.2 seconden) zit tussen het eindigen van een slag en het beginnen van een nieuwe slag.
Als je die elite zwemmers bekijkt, dan lijkt het dat ze toch glijden, maar dit is enkel een optische illusie. In werkelijkheid gaan ze naadloos over van de ene slag in de andere zonder enige vorm van pauze.

Ian Thorpe schreef ooit in zijn biografie This Is Me dat hij ongeveer 32 slagen nodig had voor 50m. Dat is een enorm lange slag, maar hij kon dat zelfs reduceren tot 24 slagen per 50m. Maar hij wilde dat niet doen, omdat dit veel minder efficiënt aanvoelde. Dus zelfs de grote Ian Thorpe koos er voor om niet voor het laagste aantal slagen te gaan, maar voor het meest efficiënte. Dat toont nog maar eens aan dat zwemmen niet gaat over "met zo weinig mogelijk slagen zwemmen", maar wel over "efficiënt zwemmen met een goede techniek en ritme".


De Overglider genezen


Als je zelf een Overglider bent maar je slaagt er maar niet in om die pauze uit uw zwemslag te halen, zul je nu misschien begrijpen waarom. Het is belangrijk om weten dat het nu niet de bedoeling is om zomaar uw armen sneller te laten ronddraaien want uw handpositie zal je nog steeds doen afremmen en die snellere frequentie zal heel moeilijk zijn. In plaats daarvan, werk aan uw techniek om in positie 1 van hierboven te komen. Deze positie zal onmiddellijk uw slagfrequentie wat doen stijgen en je zal direct sneller en efficiënter zwemmen.

Hoe snel kan het gaan?



Tijdens onze voorbije Swim Smooth trainingsstage in Lanzarote hadden we een dame die dit probleem had. Dit kon heel mooi worden vastgelegd op de video beelden waardoor we dit probleem heel efficiënt konden gaan aanpakken. Aan de linkerkant zie je een beeld van de eerste video opname en aan de rechterkant zie je een nieuwe opname op het einde van de stage. Het is nog steeds niet 100% perfect maar we stellen in 1 week tijd toch al een enorme verbetering vast!




Weet je ook niet goed waar te beginnen? Kom naar onze video analyse en correctie sessie en we bepalen voor jou uw prioriteiten en stippelen een traject uit om uw grootste problemen aan te pakken. In Mei en Juni zijn er nog wat plaatsen vrij.
Check onze website en reserveer uw plaats voor een video analyse


Swim Smooth!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten