dinsdag 9 mei 2017

Nog te koud om in Open Water te trainen? Geen probleem!

Uw openwater techniek is minstens zo belangrijk als uw zwemtechniek en uw conditie, want je kan gemakkelijk 5,10 of zelfs 20 seconden per 100m verliezen in een wedstrijd door te veel afstand of te leggen, of niet in de voeten te zwemmen of zelfs een paniek aanval. Een voorbeeld van hoeveel extra meters je kan zwemmen, kan je in dit filmpje zien. We volgden enkele zwemmers op het einde van hun zwemonderdeel en alleen al in dit korte stukje worden al heel wat extra meters gezwommen:





Het weer wil echter nog niet helemaal mee en de watertemperaturen zijn nog steeds laag om comfortabel in te zwemmen. Hoe kan je dan uw openwater techniek gaan oefenen? In het zwembad natuurlijk!


Hier zijn enkele ideeën om openwater technieken te oefening in het zwembad:

Oefenen van starts in het diep gedeelte van het zwembad: bij het start signaal start je zo snel mogelijk, met een kortere en snellere slagfrequentie. Deze versnellingen kunnen belangrijk zijn in de start van de wedstrijd of na een keerpunt of boei...of om de zwemmer die in uw voeten ligt, los te zwemmen. 

Pull buoy is optioneel, maar probeer zeker zo veel mogelijk te focussen op een snelle armbeweging



Zwem in groepjes. Oefen zowel het zwemmen in de voeten als naast de zwemmer (=pijl drafting). Wissel regelmatig de voorste zwemmer en zwem zo dicht mogelijk bij uw voorganger zonder steeds op de voeten te tikken. Als je naast de zwemmer aan de leiding zwemt, is het de bedoeling van uw slagfrequentie aan te passen aan de leidende zwemmer. 

Don't get too close to the swimmer in front when in-line
drafting or you will disrupt their stroke (and yours)!

Bij het draften, zwem zo dicht mogelijk.  Ja, de turbulentie zal dit niet gemakkelijk maken en uw slagfrequentie zal misschien wat verstoord raken, maar blijf toch zo dicht mogelijk zwemmen. De voordelen van draften zijn enorm en bewezen (je bespaart er tot 38% energie mee [1]) en door dit goed te oefenen zal je daar heel zeker voordeel uit halen. Experimenteer met een kortere slag om efficiënter te worden in turbulent water. 

- Doe enkele wedstrijdjes van 50, 100 of 200m waarbij je het draften oefent en waar de leidende persoon probeert de andere los te zwemmen. De leider kan hier wat tactisch zwemmen door eerst een constant tempo te zwemmen, maar dan de anderen te verrassen met een tussensprint. 

Als je alleen in een baan zwemt, doe uw ogen dicht (behalve om vooruit te kijken). Dit kan een goede oefening zijn voor uw oriëntatie en je zal ook kunnen vaststellen hoe recht (of schuin) je zwemt zonder de zwarte lijn onder jou te zien.

Dat zijn allemaal leuke ideeën om uw openwater techniek te oefenen in het zwembad, maar je kan daar heel creatief in zijn.


Swim Smooth!

[1] CHATARD, J.-C., and B. WILSON. Drafting Distance in Swimming. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 35, No. 7, pp. 1176–1181, 2003.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten