dinsdag 2 mei 2017

Zwemmen in koud water...

Met het BK ploegentriatlon van 1 Mei is het triatlon seizoen in België officieel gestart. Vòòr de start van de wedstrijd was er opnieuw heel wat commotie rond de watertemperatuur en uiteindelijk was het water 13,8 graden, en werd het zwemonderdeel ingekort van 750m naar 500m.
De reden voor het inkorten van het zwemonderdeel laat ik hier in het midden, maar het was duidelijk dat het water toch behoorlijk koud was. Voor vele zwemmers was dit het eerste contact met het open water van het seizoen en het koude water voelde aan als een ware shock. 



Als je sowieso al wat bang of onzeker bent in het open water dan is de nummer 1 regel om te onthouden : denk eraan om met een constante flow van bubbles uit te blazen onder water. Een natuurlijke reactie is, om onze adem op te houden op het moment dat je een bang gevoel krijgt, maar daardoor ga je CO2 opbouwen in uw lichaam. Deze CO2 opbouw gaat er op zijn beurt voor zorgen dat uw angstig gevoel nog zal worden versterkt en dat uw ademhaling zal worden versneld. Dit is een vicieuze cirkel waar je in raakt en dat kan leiden tot een paniek aanval in het water. 

Hoe een paniekaanval vermijden?


Spat met koud water in uw gezicht voor 10 tot 15 seconden. Door dit te doen, koel je uw gezicht al af tot de watertemperatuur zodat uw lichaam zich ook kan aanpassen aan de koude temperatuur. 

Van zodra in het water, start met het continu uitblazen onder water om uw techniek onder controle te houden.

Dit is misschien een heel simpele en eenvoudige tip, maar focussen op iets als uw ademhaling is een heel krachtig middel. Het constant uitblazen is iets dat je ZELF kan controleren en je zal jezelf meer kunnen ontspannen na enkele minuten. Zich zorgen maken over dingen die je niet onder controle hebt (het koude water, het weer, de zwemmers rond jou,....) zal alleen maar bijdragen tot verdere onzekerheid en angst en die parameters kan je toch niet veranderen.


Swim Smooth!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten