dinsdag 11 juli 2017

Video: Hoe het glijden een negatieve invloed heeft op uw catch


[Als je dit artikel bekijkt op een plaats met relatief traag internet kan het even duren vooral de video's beginnen te spelen. Wacht in dit geval even tot de video's zijn opgeladen]

Aankondiging

  • Vakantie : We gaan er even tussenuit. Het volgende artikel zal terug verschijnen op 15 Augustus.
  • De Swim Smooth clinic van Zondag 08 Oktober is momenteel al voor 50% volzet. Wil je er ook nog bij zijn, dan twijfel je best niet te lang. Inschrijven kan nog via deze link : Swim Smooth Clinic - Domein Puyenbroeck
  • Voor de clinic van Zondag 03 December zijn nog voldoende plaatsen. Inschrijven kan via dezelfde link.



Als je onze Swim Smooth blog al een tijdje volgt,  dan zal je al begrepen hebben dat we niet echt adviseren om een glijfase in uw slag op te nemen om uw slag langer te maken. We hebben daar al eens een artikel over geschreven dat je hier kan lezen.  Eén van de redenen is dat water een densiteit heeft dat 800 keer hoger is dan lucht. Door deze veel hogere densiteit, ga je steeds vertragen tijdens het glijden en je moet dus in de volgende slag opnieuw versnellen. Dat vertragen/versnellen is niet echt een efficiënte manier van zwemmen.

Een andere reden om die glijfase te vermijden is dat dit ook een negatieve impact heeft op uw catch. Hieronder zien we een relatief nieuwe zwemster:


Zij probeert haar slag zo lang mogelijk te maken en als je goed kijkt kan je een korte pauze zien in haar voorste arm. Zoals bijna alle zwemmers die dit proberen, zakt haar elleboog weg en haar handpalm is naar voor gericht. Op dit moment is ze zichzelf aan het afremmen. Hieronder zie je dit nog eens in slow-motion om het wat duidelijker te maken:


Hier kan je duidelijk zien dat haar elleboog onder haar hand zakt. Dit wegzakken is niet alleen de reden waarom ze zichzelf afremt, maar dit maakt het ook heel moeilijk om een goede catch te starten vanuit die positie.

Als je uw handpalm op die manier naar voor duwt, krijg je een vals gevoel dat je een goede grip hebt op het water. Dit is een vals gevoel, en daarom is dit ook moeilijk om bij te sturen.....bij een goede catch zoals hieronder afgebeeld, zal je minder druk voelen van het water op uw hand. Vele zwemmers die hun catch aanpassen denken dat ze iets verkeerd doen omdat het gemakkelijker aanvoelt.

Die verkeerde handpositie heeft ook nog veel andere gevolgen, zoals het wegzakken van de benen. Als je even terugkijkt naar de eerste video in deze blog, kan je zien hoe hard deze zwemster moet werken om haar benen  hoog te houden. Zo'n beenbeweging vraagt heel veel energie!

Glijden en catch

Een betere manier om uw catch te beginnen is door het water in te gaan en uit te strekken met de elleboog iets hoger dan de pols en de pols iets hoger dan de vingertoppen:


In deze positie is er geen remmend effect met de voorste arm en de zwemmer is perfect klaar om de catch in te zetten en het water naar achter te duwen.

Als je uw hand in de correcte positie hebt, zal de flow van het water tegen de rug van uw hand duwen en uw hand zal automatisch in de catch positie worden gebracht. Elite zwemmers, zoals hieronder afgebeeld, gebruiken die druk van het water op de rug van hun hand, om hun slag vloeiend te houden:



De oplossing? Probeer de glijfase uit uw zwemslag te halen. Dit zal niet alleen uw catch verbeteren, maar het zal ook uw slagfrequentie doen stijgen wat dan weer uw ritme ten goede zal komen. Je hoeft helemaal uw slag niet te overhaasten, maar houdt uw armen steeds in beweging om zo uw catch te kunnen verbeteren. En een betere catch zal zeker uw zwemsnelheid ten goede komen. De scullingsoefening is de ideale manier om uw catch te verbeteren. Check dit artikel over de sculling om daar iets meer over te weten.



Swim Smooth!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten