Swim Smooth België

Ben je een triatleet, open water of recreatieve volwassen zwemmer die zijn borstcrawl wenst te verbeteren? Indien ja, dan is Swim Smooth België de oplossing voor jou. Wij bieden zwemtrainingen en video analyse en correctie sessies aan voor zwemmers vanaf 18 jaar, van beginnende tot gevorderde zwemmers.


Recent nieuws

Bestaat er een Swim Smooth techniek?

We krijgen regelmatig wel eens de vraag van zwemmers hoe de Swim Smooth zwemtechniek er eigenlijk uit ziet en waar ze dit kunnen vinden.

Het enige juiste antwoord op deze vraag is dat er simpelweg geen zwemtechniek bestaat die door iedereen moet worden gekopieerd. Verschillende zwemstijlen voor verschillende zwemmers en er zijn zodanig veel parameters (lengte, lichaamsbouw, lengte van de armen, kracht, flexibiliteit, grootte van de handen of voeten,...) die kunnen afwijken dat er geen enkele techniek bestaat die voor iedereen werkt.

Swim Smooth heeft 2 populaire animaties die de twee volledige verschillende stijlen laat zien. Enerzijds hebben we de Mr Smooth demo waarin je een lange vloeiende stijl kan zien die door veel elite zwemmers wordt gebruikt in het zwembad:


Daarnaast hebben we Miss Swinger (enkel beschikbaar om te bekijken vanuit alle hoeken in de Pro Console) die een volledig andere techniek demonstreert. Dit is een alternatieve techniek die vooral wordt gebruikt door elite atleten in het open water:


Het overhalen van de armen, de beenslag en armfrequentie is totaal verschillend in deze voorbeelden, maar toch zijn beide een heel mooie "Swim Smooth techniek".

Om echte zwemmers te zien die deze techniek gebruiken verwijzen we naar:

Smooth: John Van Hazel: youtube.com/watch?v=s3HhNlysFDs, Rebecca Adlington : swimsmooth.guru/video/dN/rebecca-adlington/ (Guru abonnement vereist)

Swinger: Jodie Swallow: youtube.com/watch?v=hiNkAMU8syI&t=1s
Tim Don : swimsmooth.guru/video/lZ/tim-don/ (Guru abonnement vereist)

Uw eigen techniek


En welke stijl van zwemmen zou jij willen? In veel gevallen moet je niet kiezen tussen deze stijlen. In plaats daarvan werk aan de prioriteiten binnen uw eigen techniek en je zal automatisch evolueren naar één van die 2 voorbeelden, of iets daartussen.

De Swim Smooth stijl heeft deze kenmerken:

- Een goede ademhaling - met het hoofd laag in het water en bilateraal ademen (ademen aan beide kanten):


- Continu uitblazen in het water:


- Een individueel verschillende hoofdpositie die de zwemmer stabiel in het water doet liggen en ook werkt voor open water.

- Een efficiënte beenbeweging, uitgevoerd met gestrekte benen vanuit de heupen met een 2-takt of 6-takt, om de benen zo hoog mogelijk in het water te laten liggen om zo weinig mogelijk weerstand te creëren:



- Een overhaal van de armen dat natuurlijk aanvoelt en aangepast is aan de omgeving waarin je zwemt. De overhaal met hoge elleboog is perfect voor in een zwembad, maar in open water of met een wetsuit is een overhaal met meer gestrekte armen aangewezen.


vs.



- Goed uitstrekken onder water, maar er steeds voor zorgend dat uw elleboog op elk moment boven uw pols blijft en dat uw pols boven uw vingertoppen blijft:



- Een efficiënte catch en trekfase waarbij je steeds het water naar achter duwt met een gebogen elleboog:



- Een goed ritme, waar de ene slag de andere, zonder pauze of glijfase, opvolgt.

- Op een hoger niveau, moet de zwemmer in staat zijn om zijn slagfrequentie aan te passen volgens de omstandigheden - een rustige lange slag in rustig water, maar een hogere slagfrequentie vanaf het wat woeliger wordt.


Werk aan deze aspecten binnen uw eigen mogelijkheden en je zal ongetwijfeld beter zwemmen dan je ooit hebt gedaan....

Swim Smooth!

Probeer de "korte" ademhaling

We vertellen niets nieuw als we beweren dat er heel wat kan verkeerd gaan met uw zwemtechniek tijdens het ademen. Eén van de meest voorkomende problemen tijdens het ademen is het over-roteren.
Terwijl je zwemt is een rotatie in uw schouders en heupen van ongeveer 45-60 graden, een optimale rotatie

Geplaatst op 29/05/2018 - jono van hazel, over-rotatie, popeye, rotatie, Swim Smooth
We vertellen niets nieuw als we beweren dat er heel wat kan verkeerd gaan met uw zwemtechniek tijdens het ademen. Eén van de meest voorkomende problemen tijdens het ademen is het over-roteren. 

Terwijl je zwemt is een rotatie in uw schouders en heupen van ongeveer 45-60 graden, een optimale rotatie: 




Het is normaal dat die rotatie iets meer is bij het ademen, maar als dit boven de 60 graden gaat, spreken we van over-rotatie. We zien heel regelmatig zwemmers die zelfs tot 80-90 graten gaan roteren tijdens het ademen. Dit is ook een veel voorkomend fenomeen bij zwemmers die steeds aan dezelfde kant ademen: 



Over-rotatie is echt wel een probleem, want het zorgt dat je volledig uit balans raakt tijdens het zwemmen, met als resultaat dat uw benen een schaarbeweging gaan maken om stabiliteit te zoeken. Die schaarbeweging zorgt voor een enorme weerstand die moet worden overwonnen in het water:  



Over-rotatie can verschillende oorzaken hebben zoals daar zijn : het wegzakken van uw voorste arm tijdens het ademen of overkruisen (insteken over uw middellijn). Dit zijn dan ook de fouten die je het eerst zal moeten aanpakken. Maar de kans bestaat, dat die over-rotatie een zodanige gewoonte is geworden, dat zelfs na het oplossen van die problemen, je nog steeds te ver roteert tijdens het ademen. 
Om dit dan toch nog te voorkomen kan je de "korte ademhaling" proberen.

De "korte ademhaling"

Het uiteindelijke doel is om minder te gaan roteren tijdens het ademen. Let wel dat het niet de bedoeling is om de rotatie weg te nemen (en vlak te gaan zwemmen) maar alleen maar om te verminderen tijdens het ademen.

Het veranderen van over-rotatie naar normale rotatie zal met zich mee brengen dat er minder tijd zal zijn om te ademen. Om tot die korte ademhaling, te komen, blijf je laag met uw hoofd in het water en vorm je de mond zoals Popeye vroeger zijn spinazie at: 



Aangezien je alle lucht al hebt uitgeblazen onder water, moet je enkel maar uw hoofd kort meedraaien met uw romp om in te ademen en uw hoofd onmiddellijk terug naar beneden te draaien. Deze ademhaling zou heel snel moeten gebeuren. Bekijk het youtube filmpje van Jono Van Hazel en je moet zelfs heel aandachtig kijken om zijn ademhaling te zien:

www.youtube.com/watch?v=s3HhNlysFDs

Probeer deze korte ademhaling bij uw volgende training. Het resultaat dat je zou moeten proberen te krijgen is dat het ritme volledig in uw zwemmen blijft, zonder onderbreking tijdens het ademen. 

Swim Smooth!