gestrekte arm

Als het fout gaat in uw zwemmen, dan gaat het fout als...

Aankondiging : Swim Smooth Clinic  


Op Zondag 08 Oktober en op Zondag 03 December organiseren we een Swim Smooth Clinic in Provinciaal Domein Puyenbroeck in Wachtebeke. Dat wordt een volledige dag met een mix van theorie, praktijk en video analyse's. De plaatsen worden beperkt tot 10 personen per clinic.


Voor meer info en inschrijving : Swim Smooth Clinic - Domein Puyenbroeck


Als het fout gaat in uw zwemmen, dan gaat het fout als...

Wat hebben al deze onderstaande fouten gemeen? :

swimmer1
Naar buiten duwen
swimmer2wegzakkende arm
swimmer3schaarbeweging en overkruisen
swimmer4schaarbeweging en te veel roteren
swimmer5met gestrekte armen
swimmer6overkruisen

Als uw antwoord was "ademhaling", dan heb je juist geantwoord. Het grootste deel van de techniekfouten gebeuren tijdens of onmiddellijk na het ademen. De reden is dat je zodanig gefocust ben om te ademen dat je de rest van uw techniek op die moment vergeet.

De ademhaling is eigenlijk een onderbreking van het ritme in uw zwemtechniek en zelfs bij elite zwemmers heeft dit een invloed op hun ritme en efficiëntie. Dat is ook één van de redenen waarom sprinters zo weinig mogelijk proberen te ademen (soms maar 1 of 2 keer tijdens een 50m sprint).  Omdat wij natuurlijk over langere afstanden willen zwemmen, moet er natuurlijk regelmatig worden geademd en het is een enorme uitdaging om tijdens die momenten uw zwemtechniek onder controle te houden.

Wat kunnen we doen om dit probleem tot een minimum te beperken? Eerst en vooral, probeer te vermijden om steeds aan dezelfde kant te ademen om de 2 slagen. Als je dit toch doet, dan is de kans groot dat sommige aspecten van uw techniek nooit de nodige aandacht krijgen en dit zal heel zeker voor een zwak punt in uw techniek zorgen. Als je bijvoorbeeld altijd aan uw rechterkant ademt (om de 2 slagen) dan zal er heel weinig aandacht zijn voor uw catch met uw linkerhand (omdat je op die moment rechts aan het ademen bent). Dit type zwemmer zal verkeerde gewoontes aanleren aan zijn linkerkant zoals water naar beneden duwen of wegzakkende elleboog en dat zal allemaal een gevolg hebben op zijn efficiëntie en snelheid in het water.

Veranderen naar ademen om de 3 slagen (=bi-laterale ademhaling) zal een grote hulp zijn omdat er nu al 2 van de 3 armbewegingen met de linker arm wel de nodige attentie zullen krijgen (aangezien er niet meer geademd zal worden).

breathing and non breathing strokes
 Mel Benson kan haar techniek vasthouden tijdens het ademen

Ademen om de 3 slagen is voor een groot deel van de zwemmers de ideale frequentie. Dit geldt zeker voor de mensen die het vooral het uitademen onder water goed onder controle hebben. Zeer grote zwemmers die een heel lange en trage slag hebben ontwikkeld kunnen soms problemen ondervinden met het ademen om de 3 slagen omdat hun slag simpelweg te lang en te traag geworden is. Aan de andere kant hebben we de zwemmers die een snelle slagfrequentie hebben ontwikkeld, die misschien beter af zijn met ademen om de 5 slagen.

Je hebt al aan het uitademen onder water gewerkt, maar je hebt nog steeds problemen met het bilateraal ademen, dan is het misschien een goed idee om wat aan uw lichaamsrotatie te werken. Als je te vlak in het water ligt, zal het moeilijk worden om te ademen.

Coaches: heb je ook al eens opgemerkt dat zwemmers soms een betere ademhalingstechniek hebben aan hun "mindere" kant? Dat komt meestal omdat ze de verkeerde gewoontes die ze hebben ontwikkeld door steeds aan dezelfde kant te ademen, nog niet hebben aan hun "mindere" kant. Als je dat ziet dan is dit zeker iets om door te geven aan de zwemmer zodat hij zich met goede moed verder kan concentreren op het bilateraal ademen. Het zal toch een 6-tal sessie duren vooraleer hij/zij dit volledig onder controle zal hebben.

Swim Smooth!

Zwem door een smalle gang

Geplaatst op 30/05/2017 - Ademhaling, gestrekte arm, Rebecca Adlington, trekfase

Eén van de meest voorkomende techniekfouten onder water is het "te wijd" zwemmen met een bijna gestrekte arm zoals op deze foto's duidelijk te zien is: 
Het gebeurt heel dikwijls dat we dit maar aan 1 kant zien. Nog opmerkelijker is dat dit meestal verbonden is met uw ademhalingspatroon. Voor iemand die steeds links ademt, is de kans heel groot dat we dit probleem vaststellen aan de rechterkant (of omgekeerd).

Als een goede vuistregel kan je stellen dat uw hand recht onder uw schouder zou moeten passeren bij de trekfase. Dit is hier mooi voorgesteld door Rebecca Adlington (2-maal Olympisch Goud):


Een goede visualisatie om dit te verbeteren kan zijn om jezelf in te beelden dat je in een smalle gang zwemt. Uw ellebogen mogen tegen de rand van de gang slepen, maar uw handen niet.
Hieronder zien we dat deze dame niet door de smalle gang kan:


Maar Rebecca past heel mooi in de smalle gang (met haar ellebogen tegen de wand maar haar handen naar binnen):


Te wijd en met een rechte arm doortrekken gebeurt tijdens het ademen omdat je uw hand naar beneden en buiten duwt met een gestrekte arm om uw hoofd uit het water te tillen. Niet alleen het corrigeren van uw armpositie tijdens de trekfase, maar ook het corrigeren van uw hoofdpositie (lager) zal de noodzaak om het water naar beneden te duwen wegnemen. 

Probeer deze visualisatie tijdens uw volgende zwemtraining en let er vooral op dat uw handen weg blijven van de wanden van de smalle gang (zelfs bij het ademen). Als je begint te voelen dat uw trekfase veel gemakkelijker aanvoelt, dan weet je dat je iets hebt verbeterd aan uw techniek!


Swim Smooth!