laaghangende benen

De stroke rate chart....de BMI voor uw zwemmen.

Er zijn ongetwijfeld momenten in jouw leven waar je eens op de weegschaal gaat staan en zal berekenen wat uw Body Mass Index (BMI) is. 


Uw BMI wordt berekend doorjouw gewicht in kilogram te delen door jouw lengte in meters in het kwadraat. 
De BMI houdt dus rekening met uw lengte en gewicht, en toont aan of je overgewicht hebt, ondergewicht hebt of als uw gewicht perfect OK is.

Dat is een richtlijn en zal niet voor iedereen perfect zijn, maar het is een heel goede referentie. Voor mensen die heel wat tijd spenderen in de fitness en heel veel krachttrainingen doen (en dus heel veel spiermassa hebben) zou de BMI chart wel eens durven stellen dat je overgewicht hebt, terwijl dit niet zo is.
Bij Swim Smooth hebben we een heel gelijkaardige grafiek dat een heel goede indicatie geeft van uw zwemmen. 
We noemen het de Stroke Rate Chart en ziet er zo uit : 

De chart heeft 2 verschillende assen, uw zwemsnelheid (tijd per 100m) en uw slagfrequentie (het aantal slagen per minuut, waarbij je de beide armen telt).
We kunnen de grafiek in 3 grote zone's opdelen:

De rode zone geeft aan dat uw slagfrequentie te hoog is voor uw zwemsnelheid. Als je in deze zone zit, is de kans groot dat je vecht met het water. Bij dit type zwemmens zijn de laaghangende benen, het overkruisen en een schaarbeweging in de benen veel voorkomende fouten. 
Enkele maanden terug beschreven we de verschillende Swim Smooth Swim Types. De types die heel dikwijls met een (te) hoge slagfrequentie zwemmen, zijn de Arnie en de Swinger. Als je tot die categorie behoort kan het een goed idee zijn om uw slagfrequentie wat aan te passen (te verlagen) om in de witte zone terecht te komen. Je zal onmiddellijk ook een verschil voelen in uw zwemmen.
De zwemmers in de blauwe zone hebben een slagfrequentie die te laag is volgens hun zwemsnelheid. De kans is groot dat deze zwemmers een "pauze" of te lange glijfase hebben dat hen afremt. Bij deze zwemmers zien we ook dikwijls dat hun elleboog en pols wegzakt en zelfs afremmen. Dat zijn het type zwemmers wat we "overgliders" noemen. Dit wegzakken kan je op dit filmpje duidelijk zien:



De Witte zone is, zoals verwacht, de "optimale" zone.  Het wil helemaal niet zeggen dat je een perfecte zwemtechniek hebt als je in die zone zit, maar het wil wel zeggen dat het veranderen van uw slagfrequentie geen prioriteit hoeft te zijn voor deze zwemmers. 
De witte zone is redelijk breed om deze redenen: 

  1. Er wordt rekening gehouden met de lichaamsbouw en lengte van de zwemmer. Iets grotere zwemmers (met lange armen) hebben van nature uit een langere slag met een lagere slagfrequentie.
  2. 
Er wordt rekening gehouden met de individuele zwemtechniek. Als je bijvoorbeeld een 6-takt beenbeweging hebt kan je overwegen om dit te combineren met een langere slag en lagere slagfrequentie (een 2-takt beenbeweging gecombineerd met een lage slagfrequentie is geen goed idee!).


Nieuw seizoen van de Swim Smooth SwimSquad - start op maandag 09 september.


Vanaf maandag 09 september gaan we weer van start met onze wekelijkse Swim Smooth SwimSquad. 
3 tot 4 begeleide trainingen per week met elk hun eigen doel. 

 Maandag om 6u30 - techniek
 Dinsdag om 19u30 - techniek
 Woensdag om 6u30 - threshold/CSS
 Zaterdag om 7u30 - Red Mist

Alle trainingen gaan door in het zwembad van Kuurne. 
Check de website voor meer info.


Heb je wel interesse, maar wil je eerst eens ondervinden wat het inhoudt, dan is dit misschien iets voor jou.....in de maand september kan je gratis eens komen proberen. 
Reserveer uw plaats op de website en gebruik de code TRIAL voor een gratis zwemtraining.


Swim Smooth trainingsstages 2020 - Club La Santa - Lanzarote

Net als het afgelopen seizoen slaan we ook in 2020 onze tenten op in Club La Santa voor onze jaarlijkse trainingsstages.

Er zijn 3 trainingsweken (in een vorige nieuwsbrief stonden de data verkeerd!)
  van 22 maart 2020 tot en met 29 maart 2020
  van 29 maart 2020 tot en met 05 april 2020
  van 05 april 2020 tot en met 12 april 2020 (eerste week van de Paasvakantie) 

Voor meer info en prijzen kan je op onze website terecht: klik hier om te worden doorgestuurd.



Swim Smooth!

Wat is uw Swim Type? Ben jij een Arnie

Geplaatst op 30/04/2019 - Arnie, laaghangende benen, Swim Type

In de komende weken gaan we in de Swim Smooth België blog steeds één van de 6 Swim Types verder toelichten. Probeer te achterhalen welk swim type je bent om te begrijpen wat de belangrijkste beperkende factoren zijn. Van zodra je die  factoren kent, ben je al goed op weg om een betere zwemmer te worden.

Deze week gaan we van start met de Arnie:


Swim Type 1: De Arnie / Arnette

De Arnie (en de vrouwelijke versie,  Arnette!), is de zwemmer die constant vecht tegen het water. In veel gevallen zijn dat altetisch gebouwde types, met heel dikwijls een sportieve achtergrond, maar relatief nieuw in het zwemmen. Als triatleten zijn dit meestal sterke fietsen en lopers maar hun zwemmen is de beperkende factor.

Arnies vinden hun mindere zwemprestaties heel frustrerend, maar het zijn wel de zwemmers die door hun sportieve achtergrond en mits een aangepaste training, een enorme progressie kunnen maken. Maar om die progressie te kunnen maken zullen ze vooral moeten werken aan hun technische beperkingen.

Het zonder twijfel grootste probleem bij een Arnie zijn de laaghangende benen. Deze lage ligging in het water zorgt voor een enorme weerstand die steeds overwonnen moet worden:



Een betere ligging zou de primaire focus moeten zijn en een belangrijke manier om dit te bekomen is het verbeteren van de beenbeweging. Zoals hierboven te zien, de meeste Arnies plooien heel veel de knieën tijdens de beenbeweging en dat verbruikt niet alleen heel veel energie, maar zorgt er ook voor dat de benen gaan zakken. 

De meeste Arnies duwen het water naar beneden bij het begin van de onderwater beweging (deze fase wordt de catch genoemd):



Het water naar beneden duwen is heel lastig en deze beweging zorgt er ook voor dat uw bovenlichaam uit het water wordt geduwd....waardoor uw benen gaan zakken. Techniek oefeningen om het water naar achter te duwen in plaats van naar beneden zullen hier een grote hulp zijn. 

Bij bijna alle Arnies kunnen we ook het overkruisen vaststellen wat hen als een slang in het water doet bewegen:



Dit overkruisen is ook de oorzaak van de schaarbeweging die we kunnen zien bij de benen. Deze schaarbeweging zorgt op zijn beurt voor nog meer weerstand, met opnieuw zinkende benen tot gevolg. 


Slagfrequentie

De meeste Arnies hebben een relatief goed ritme in hun slag, maar een kleine verlaging van de slagfrequentie op korte termijn zou hun zwemtechniek zeker goed doen. Deze verlaging moet zeker niet drastisch zijn want we willen zeker het ritme niet uit het zwemmen halen, maar een lagere slagfrequentie zal je wat extra tijd geven om uw techniek wat beter te verzorgen.
Een ideaal hulpmiddel om uw slagfrequentie te controleren is de Finis Tempo Trainer.
Gebruik de Tempo Trainer om de slagfrequentie met 3 tot 5 slagen per minuut te verlagen en dit zal in veel gevallen al genoeg zijn om de Arnie sneller en efficiënter te laten zwemmen, zonder enig techniek werk te hebben gedaan.


Enkele Arnie gegevens

Typische snelheid : tussen 8:00 en 12:00 voor 400m (maar Arnies zijn heel wat sneller op kortere afstanden)

Typische slagfrequentie : 65-80 Slagen per minuut

Vindt het leuk om te zwemmen met Pull buoys.
Vindt korte sprinttrainingen leuk.
Heeft een groot voordeel bij het zwemmen met een wetsuit.
Haat de langere trainingsets.
Vindt zwemmen met een elastiek rond de enkels verschrikkelijk.


What's next?


Arnies zijn nogal "strevers" met een tomeloze ambitie. Het kan niet snel genoeg vooruit gaan. Maar deze ambitie moet wat in toom gehouden worden als het op het zwemmen aankomt. Voer de juiste drills uit zonder te overhaasten. Een goede uitvoering is hier veel belangrijker dan de gezwommen afstand of snelheid.


De Swim Types

SwimSmooth heeft 6 verschillende swimtypes gedefinieerd op basis van de fouten en prioriteiten. Weten in welke groep je thuishoort is de ideale manier om het verbeteren van uw individuele zwemstijl te starten.
Het is niet zo dat elke zwemmer voor 100% in een categorie past, maar je zal vaststellen dat er altijd wel een swimtype is voor een groot deel overeenkomt met uw eigen zwemstijl.



Om alles beter te begrijpen, zijn de figuren van de verschillende Swim Type's nogal humoristisch opgevat. Maar vergis je niet, de inzichten achter elk type zijn het werk van een lange studie op duizenden zwemmers in de laatste 10 jaar.

Volgende week bespreken we de Bambino.

Swim Smooth!

Omhoog duwen - Nog een mogelijke reden van laaghangende benen

Het is geen geheim dat veel zwemmers last hebben van laaghangende benen tijdens het zwemmen. Die laaghangende benen zorgen voor een enorme weerstand waardoor je veel trager zwemt. Als je veel sneller zwemt met een pull buoy of met een wetsuit, dan weet je dat je ook tot die categorie behoort. 

Er zijn heel wat redenen waarom een zwemmer last heeft van laaghangende benen : te weinig uitademen onder water, met een gestrekte arm doorhalen, een verkeerde beenbeweging, hoofd te hoog uit het water tijdens het ademen...
Maar hier hebben we nog een reden die dikwijls wordt vergeten:

OMHOOG DUWEN op het einde van de slag

Dit omhoog duwen is heel moeilijk te zien zonder video beelden en wordt daarom niet altijd opgemerkt door de coach:





Simpel gezegd : stuwing in het zwemmen is het water naar achter duwen om een voorwaartse beweging te kunnen maken. Het water omhoog duwen op het einde van uw slag zal goed aanvoelen omdat je heel wat druk zal voelen tegen uw handpalm. Maar het omhoog duwen zal niet zorgen voor enige stuwing. Het zal er alleen maar voor zorgen dat je een neerwaartse druk creëert op uw benen en die druk zal een bijkomende oorzaak zijn waardoor uw benen gaan hangen.

In plaats daarvan, denk eraan om het water naar achter te duwen tijdens uw slag. van zodra uw hand uw heup is gepasseerd, draai uw handpalm in de richting van uw heup om uw slag mooi, en zonder neerwaartse druk te eindigen. Deze beweging zal heel invloed hebben op uw ligging en je kan rustig aan de volgende slag beginnen:





Denk er ook aan om uw arm niet helemaal te strekken op het einde van uw slag. Het volledig uitstrekken van de arm zal je geen extra stuwing geven en dat zet ook enorm veel druk op uw elleboog. Die gestrekte arm kan soms leiden tot een "golfers elleboog".
Hieronder zie je dat de elite atleten hun arm ook niet volledig strekken:



Swim Smooth mini SwimSquad 

Vanaf half oktober starten we opnieuw met een Mini SwimSquad. Deze mini SwimSquad is er voor de mensen die ook eens willen kennismaken met de Swim Smooth SwimSquad, maar de trainingsuren tijdens de week passen niet in uw agenda.

Een reeks van 6 trainingen met elk een specifiek doel.
Wanneer ? 
Zaterdag 14/10 van 7u30 tot 8u30 : Puur Techniek
Zaterdag 21/10 van 7u30 tot 8u30 : Threshold/CSS
Zaterdag 28/10 van 7u30 tot 8u30 : Puur Techniek
Zaterdag 04/11 van 7u30 tot 9u00 : Techniek/Uithouding
Zaterdag 18/11 van 7u30 tot 8u30 : Puur Techniek
Zaterdag 09/12 van 7u30 tot 9u00 : Red Mist

Waar ?
Zwembad Kuurne (Nieuwenhuyse 49 - 8520 Kuurne)

Prijs ?
115€ voor de 6 sessies samen (een sessie apart kan niet worden geboekt)

Hoe reserveren? 

Swim Smooth trainingsstage 2018


Intussen konden we al heel wat inschrijvingen noteren voor onze trainingsstage in hotel Occidental Mar in Costa Teguise, Lanzarote. Voor week 1 is 50% van de plaatsen al ingenomen. Wil je er ook nog bij zijn, check dan onze website voor prijzen en reservatie. (klik hier om te worden doorgestuurd)






Swim Smooth!