Video analyse

Gezien in "Wereldrecord" op TV: wat kan het record op de 100m ons leren voor de langere afstand


Vorige week maandag kregen we in de laatste uitzending van de Canvas reeks van Maarten van Gramberen "Wereldrecord" een analyse van hoe het wereldrecord op de 100m vrije slag van Cesar Cielo (46"91, Rome 30/07/2009) tot stand kwam.

Voor wie deze uitzending nog eens wil bekijken kan hier terecht (je hebt wel een account nodig voor www.vrtnu.be):

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/wereldrecord/2018/wereldrecord-s2018a7-100m-vrije-slag-zwemmen/

Natuurlijk werd een groot deel van de documentaire besteed aan de controversiële zwempakken die toen nog toegelaten waren maar later werden verboden, maar daarnaast kwamen nog wat andere interessante aspecten aan bod. Een 100m vrije slag is een andere discipline dan het open water zwemmen en/of het zwemmen in een triatlon maar er waren ook heel wat gelijklopende conclusies.

De beenbeweging

Enkele weken schreven we al in de blog "Triatleten moeten geen stuwing zoeken uit hun benen" dat de beenbeweging wel belangrijk was, maar niet om stuwing te zoeken. Deze blog zorgde voor heel wat commotie van mensen die het daar niet helemaal mee eens waren.
Maar dit is wat Jonas Martens, die de biomechanica van de zwemmers bestudeert aan de KU Leuven daarover vertelde tijdens de uitzending:
"....in het zwemmen draait alles om het zo groot mogelijk maken van de stuwing.....de benen zijn niet minder belangrijk, maar ze dragen wat minder bij aan de stuwing dan de armen. Ze zijn wel om een andere reden belangrijk, namelijk het evenwicht in het water...."
Hier ging het over een kortere discipline (100m), maar de conclusie is wel dezelfde als onze conclusie voor de langere afstanden.


Beenbeweging vooral belangrijk om uw benen naar het oppervlak te krijgen


Lichaamsrotatie


Jonas Martens van de KU Leuven zei het volgende: 
"Wat je duidelijk ziet bij de topzwemmers is dat ze rond hun lengte-as rollen. Die schouders gaan steeds heen en weer wat onder andere de ademhaling wat gemakkelijker maakt."
Wie Swim Smooth wat volgt weet dat ook wij heel wat aandacht besteden aan de lichaamsrotatie. De drills als 6/1/6 (lees deze blog) en de varianten als 6/3/6, 6/5/6 en andere zijn allemaal gericht om uw lichaamsrotatie tijdens het zwemmen te verbeteren.
Hieronder kan je nog eens zien hoe de lichaamsrotatie er zou kunnen uitzien. Let hoe de schouders steeds heen en weer gaan:

de lichaamsrotatie bij Jono Van Hazel



Slagfrequentie

Op de vragen over de slagfrequentie tijdens de uitzending hield Jonas Martens zich wat op de vlakte.
In een vergelijking tussen Cielo en Bernard (de 2de) werd vastgesteld dat Cielo een duidelijk lagere slagfrequentie had dan Alain Bernard.

Merk op dat hier slechts 1 arm wordt geteld, terwijl wij meestal de slagfrequentie met beide armen tellen. Dit resultaat hier zou je dus moeten verdubbelen om te vergelijken.

Op de vraag of Cielo dan veel efficiënter zwom dan Alain Bernard werd wat ontwijkend geantwoord omdat dit ook moeilijk is vast te leggen. Het waren gewoon 2 verschillende zwemstijlen. En als we dit reflecteren naar het WK van vorig jaar dan zagen we dat op de 1500m net Gregorio Paltrinieri het haalde van Romanchuk ondanks het feit dat Paltrinieri een veel hogere slagfrequentie had. Je kan over de analyse van deze race ook nog eens deze blog nalezen.


Voor de (zwembad)zwemmers was er ook nog heel wat interessante info over de start, het keerpunt en de onderwaterfase maar daar gaan we hier niet op in.
Als je deze aflevering nog niet hebt gezien is dat zeker wel een aanrader. Voor de triatleten was er enkele weken geleden ook eenzelfde documentaire over het werelduurrecord van Bradley Wiggins en ook over het wereldrecord op de marathon was er een aflevering.


Video analyse en correctie sessie

Wil je ook uw eigen zwemstijl eens wat laten analyseren, dan kan dat zeker via onze video analyse en correctie sessie. In een sessie van 75 minuten worden niet alleen de beelden opgenomen (boven en onder water) maar worden die ook nog geanalyseerd (samen met de zwemmer) om daarna ook nog eens in het zwembad aan uw grootste aandachtspunten te gaan werken.

Na de analyse krijg je de volledige opname van de analyse op USB stick en krijg je ook nog eens via de Swim Smooth Guru heel wat informatie en trainingssessies om thuis verder aan uw techniek te werken.
Het is helemaal niet zo dat dit enkel is weggelegd voor de elite zwemmers. Integendeel zelfs, hoe vroeger je dit laat doen, hoe gemakkelijk eventuele fouten kunnen worden verbeterd.


Wil je iets meer weten, bekijk dan deze korte video waar in 2 minuten het volledige proces wordt getoond:



Reservatie van een video analyse en correctie sessie kan hier.
Onmogelijk om naar Kuurne te komen maar je wil een sessie organiseren voor uw team of vrienden, dan is dat mogelijk. Contacteer ons voor de voorwaarden en opties.

Swim Smooth!

Zwem sneller met uw tenen tegen elkaar


toes brushing
Vandaag hebben we een korte tip om te proberen tijdens de volgende zwemtraining. Denk eraan om uw voeten lichtjes naar binnen te draaien en tik met uw grote tenen tegen elkaar tijdens de beenbeweging.

Het naar binnen draaien van uw voeten is een goede techniek en door lichtjes met uw grote tenen tegen elkaar te tikken, controleer je ook het ritme van uw beenbeweging. Als je met een pauze zit tussen het tikken van de tenen, is de kans redelijk groot dat je een schaarbeweging maakt met uw benen.

schaarbeweging in de benen
Een schaarbeweging ontstaat op het moment dat de benen heel ver uit elkaar gaan. Deze beweging zorgt voor enorm veel weerstand en heeft een negatieve invloed op uw snelheid. De meeste zwemmers zijn er zich niet van bewust dat ze dit doen. Tijdens onze video analyse en correctie sessies kunnen we stellen dat ongeveer 50% van de zwemmers in mindere of meerdere mate last hebben van die schaarbeweging. Slechts een heel klein deel van de mensen wist dat dit een probleem was toen ze aankwamen voor de video analyse.

Lichtjes met uw tenen tegen elkaar wrijven kan een manier zijn om je van die schaarbeweging af te helpen. Let er vooral op dat het ritme constant blijft, dit is een bijkomend hulpmiddel om uw benen in beweging te houden.
Heel belangrijk : in heel veel gevallen valt die schaarbeweging in de benen samen met de ademhaling. Hou dus ook tijdens het ademhalen de focus op uw beenbeweging.

Dit is een eenvoudig hulpmiddeltje dat je op elk moment in de training of tijdens een wedstrijd kan toepassen. Als het even wat moeilijker gaat kan dit iets zijn die je over het moeilijke moment heen helpt.

Lees ook deze blog over een efficiënte beenbeweging.


Swim Smooth

Werk thuis aan uw schouder mobiliteit

Tijdens de video analyse en correctie sessies worden we heel dikwijls geconfronteerd met het feit dat een gebrek aan schouder mobiliteit bij de zwemmer een impact heeft op zijn/haar zwemtechniek.

Terwijl de topzwemmers een heel grote flexibiliteit en stabiliteit hebben ontwikkeld van kinds af aan, hebben de meeste age groep triatleten en beginnende zwemmers, die flexibiliteit niet.

Factoren die uw bewegingsvrijheid en controle kunnen bepalen zijn onder andere:
  • Uw werk- en leefomgeving zoals het langdurig zitten aan een bureau of in de wagen

Vele uren aan een bureau zitten heeft ongetwijfeld een impact op uw mobiliteit
  • Een historische blessure aan schouder en/of spieren
  • Kortere spieren door krachttrainingen

Het overkruisen (uw hand over uw eigen middellijn bewegen) is een veel voorkomend fenomeen bij de zwemmers tijdens de video analyse.


Dit overkruisen is één van de oorzaken van het slingeren en ook één van de hoofdredenen waarom de benen steeds een schaarbeweging maken tijdens het zwemmen.
Alhoewel dit zeker niet de enige reden is, stellen we toch vast dat een groot aantal zwemmers waarbij we die problemen zien, ook een heel beperkte mobiliteit hebben in de schouders en rug.


Met enkele eenvoudige oefeningen, die als opwarming of thuis regelmatig kunnen worden uitgevoerd, kunnen we toch een verhoogde mobiliteit bekomen zonder al te veel grote inspanningen.

We hebben een eenvoudig oefenschema van 13 oefeningen opgesteld die daarbij kan helpen.
Klik op de onderstaande foto om te worden doorgestuurd. Je krijgt niet alleen een overzicht van het programma in pdf-formaat, maar ook een korte video van elke oefening zodat je die correct kan uitvoeren.


Klik op deze foto om dit schema in detail te ontvangen.



Swim Smooth !