Swim Smooth België

Ben je een triatleet, open water of recreatieve volwassen zwemmer die zijn borstcrawl wenst te verbeteren? Indien ja, dan is Swim Smooth België de oplossing voor jou. Wij bieden zwemtrainingen en video analyse en correctie sessies aan voor zwemmers vanaf 18 jaar, van beginnende tot gevorderde zwemmers.


Recent nieuws

5 tips om het openwater zwemmen wat gemakkelijker te maken

In dit nieuw artikel geven we vijf praktische tips om de aanpassing van het zwembad naar het open water wat gemakkelijker te maken. Probeer ze uit en je zal wel zien dat het iets gemakkelijker zal zijn om in open water te zwemmen.



1. Experimenteer met een overhaal met een meer gestrekte arm 


Bekijk maar de video’s van elite openwater zwemmers en triatleten en je zal vaststellen dat heel wat van die zwemmers met een meer of minder gestrekte arm overhalen. Dat geeft je nog een bijkomend voordeel als je met een wetsuit zwemt, want die meer gestrekte arm zal enorm veel stress van uw schouders halen. In turbulent water of wanneer er veel zwemmers rondom jou zwemmen zal de meer gestrekte arm ook meer ruimte creëren en zal je minder last hebben van de golven. 


De arm hoeft echt niet volledig gestrekt te zijn. Iets meer strekken van de elleboog kan al voldoende zijn om de ruimte te creëren, zoals in deze korte video is te zien: 






2. Experimenteer met een hogere slagfrequentie


Vooral in water met veel turbulentie is het zwemmen met een hogere slagfrequentie heel efficiënt. Een hogere slagfrequentie hoeft niet te betekenen dat het lastiger wordt om te zwemmen. Vergelijk het met het fietsen met een kleinere versnelling. Elke slag vraagt minder moeite, maar je doet wel meer slagen. 


Om die snellere slagfrequentie te bekomen start je uw catch iets vroeger aan het begin van de slag. Het is soms moeilijk om uit te maken wat nu nog efficiënt is en wat misschien te snel is. Daarom raden we aan om even uw slagfrequentie (=slagen per minuut) te meten en zwem daarna met een frequentie dat 5-6 slagen per minuut hoger is. De Finis Tempo Trainer is daarvoor het ideale hulpmiddel om je te sturen met de slagfrequentie.


De beste open water zwemmers kunnen hun slagfrequentie moeiteloos aanpassen. Rustige, lange slagen als het water wat kalmer is en een hogere slagfrequentie als het wat ruwer wordt. 



3. Adem bilateraal (aan beide kanten)


Meen je dat nu echt? Yep! 

Bilateraal ademen maakt een enorm verschil als het op symmetrie aankomt....en symmetrisch zwemmen betekent rechter zwemmen! 


Je kan vele uren in het water liggen om te werken aan uw conditie en uw zwemtechniek, maar als je er niet in slaagt om recht te zwemmen in open water is veel van die moeite nutteloos geweest. We weten uit analyse van GPS data dat age group triatleten soms gemakkelijk 10% of zelfs 20% extra afstand afleggen omdat ze niet recht kunnen zwemmen.  Zelfs als je een paar seconden per 100m trager bent, je kan dit gemakkelijk terugwinnen in het open water als je bilateraal ademt en recht zwemt. 


Het is ook heel belangrijk om altijd te kunnen aanpassen volgens de omstandigheden. Stel dat je meedoet in een wedstrijd waar het zwemmen tegen de wijzers van de klok is maar je kan niet ademen aan de linkerkant, dan zal je heel wat problemen ondervinden om de kortste weg tussen de boeien te vinden. 



4. Focus op het uitademen


Heel wat zwemmers hebben in mindere of meerdere mate angst om in open water te zwemmen. Dat maakt het openwater zwemmen wat meer spannend, en één van de eerste fouten die worden gemaakt is het niet meer uitblazen van de ingeademde lucht onder water. 

Het ophouden van uw adem zorgt voor een CO2 opbouw in de longen en dat voelt heel onconfortabel aan en kan heel gemakkelijk tot een paniekaanval leiden.


De oplossing? Probeer in de eerste 5 tot 10 minuten van het zwemmen vooral te focussen op het rustig uitblazen onder water. Het CO2 niveau in uw longen zal zakken en je zal een gevoel van rust en controle ervaren. 


Een goede, gecontroleerde ademhaling zal je een gevoel van rust geven tijdens het zwemmen en dat zal zo veel leuker zijn.



5. Oefen regelmatig het navigeren


Goed kunnen navigeren en kijken waar je naartoe gaat is belangrijk. De truc bestaat erin om zo goed mogelijk vooruit te kijken zonder uw zwemtechniek te veel in de war te brengen. 

Je kan dit heel zeker al oefenen in het zwembad door regelmatig eens vooruit te kijken. 

Een leuke oefening is om elke lengte even vooruit te kijken om bijvoorbeeld de klok te lezen of om naar een ander object in het zwembad te kijken. 


Een goede techniek om te kijken bestaat erin dat je niet uw volledige hoofd uit het water heft, maar enkel uw ogen (zie onderstaande foto). 





...wat je niet moet doen is ademen en kijken op hetzelfde moment. De goede techniek is kijken vooruit en daarna uw hoofd draaien en ademen aan de zijkant. 





Swim Smooth!

Waarom een goede catch zo moeilijk kan zijn….verkeerd kan toch goed aanvoelen.

In deze blog bekijken we een veel voorkomend probleem in uw zwemtechniek. Als je hebt gewerkt om uw zwemslag zo lang mogelijk te maken, dan is de kans heel groot dat ook jij dit probleem hebt. Indien je jezelf mag klasseren bij het “Overglider” swimtype, lees dan zeker verder…Ken je de Swim Smooth Swimtypes nog niet, lees dan deze blogs (ArnieBambino, Overglider, Kicktastic, Swinger, Smooth)

Uw “catch” zit helemaal aan het begin van uw zwemslag op het moment dat je uw hand en elleboog plooit om het water als het ware vast te pakken:

                        
                                           Rebecca Adlington (Olympisch kampioene 400m en 800m, 2008) 
                     
                                                                                                 Katie Ledecky (verschillende titels)


Bij een goede catch duw je het water achteruit, wat je uiteindelijk vooruit zal stuwen. Deze catch is een heel cruciale fase in het zwemmen want indien je er niet in slaagt om dit correct te doen, verlies je het grootste deel van uw stuwing tijdens de rest van de slag.
Maar in plaats van het water achteruit te duwen zoals we in de bovenste foto’s kunnen zien, zien we heel wat zwemmers in die fase het water naar beneden duwen, of….soms nog erger, tegen de stroom in duwen. Dat laatste hebben we een naam gegeven “de handrem aantrekken” want in plaats van stuwen ben je op dat moment jezelf aan het afremmen.

                             

                             

                             


Op het moment dat uw pols en uw elleboog onder uw hand zakt, voel je de druk van het water op uw handpalm door de neerwaartse beweging. Die druk kan je een vals gevoel geven want deze druk is geen stuwende kracht maar eerder een afremmende kracht.
Heb je ook dat gevoel?

Die neerwaartse kracht is wel degelijk een probleem want deze beweging is niet alleen heel belastend en vermoeiend voor de schouders, het levert ook geen extra stuwing op.


                                      


Als je erin slaagt om uw catch techniek wat te verbeteren, dan zal je vaststellen dat het eigenlijk gemakkelijker is om het water achteruit te duwen (zoals het zou moeten) dan naar beneden.
Het is heel belangrijk om dit te weten want in eerste instantie zal die verbeterde catch eerder verkeerd aanvoelen. Dat is waarschijnlijk de grootste reden waarom het aanleren van een goede catch niet zo gemakkelijk is.



Om uw catch te verbeteren, zorg ervoor dat uw vingers altijd onder uw pols blijven en dat uw pols onder uw elleboog blijft, en plooi uw elleboog zo snel mogelijk aan het begin van de catch.
Dit zal je helpen om het water achteruit te doen en jezelf zo efficiënt vooruit te bewegen. En weet dat dit in het begin misschien minder goed zal aanvoelen dan wat je gewoon was….maar heb geduld!


En nog even dit: een goede catch is technisch gezien heel moeilijk en dat is ook één van de grootste verschillen tussen topzwemmers met een “perfecte catch” en gemiddelde zwemmers. Je hoeft geen “perfecte catch” te hebben, maar als je echt grote sprongen wil maken is een “degelijke” catch echt wel een vereiste.


Weet je niet hoe het gesteld is met uw catch of weet je niet hoe aan te passen, check dan zeker onze “video analyse en correctie sessie”. Dit is de perfecte manier om uw zwemmen te verbeteren. Na de (individuele) sessie weet je niet alleen wat uw grootste prioriteiten zijn om te verbeteren, maar je weet ook wat te doen om de grootste fouten weg te werken.


Swim Smooth!