Swim Smooth België

Ben je een triatleet, open water of recreatieve volwassen zwemmer die zijn borstcrawl wenst te verbeteren? Indien ja, dan is Swim Smooth België de oplossing voor jou. Wij bieden zwemtrainingen en video analyse en correctie sessies aan voor zwemmers vanaf 18 jaar, van beginnende tot gevorderde zwemmers.


Recent nieuws

Wat zit er in uw zwemtas? De 3 meest essentiële tools!

Als coaches, worden we heel dikwijls aangesproken door zwemmers die advies vragen over de beste tools om hun zwemmen te verbeteren. 
Er bestaan intussen al heel wat producten en het kan soms moeilijk zijn om te bepalen wat er nu net voor jou een goede investering zou kunnen zijn. 
Heel wat van die producten zijn heel specifiek en niet voor iedereen geschikt, maar hieronder vind je de 3 producten die zeker niet mogen ontbreken.

In het selecteren van de juiste tools is het vooral belangrijk dat je begrijpt waarom je die zou gebruiken. Dit zijn onze adviezen voor beginners en gevorderde zwemmers en waarom we die gebruiken.


1. Finis Long Floating Fins

Een discussie die heel dikwijls wordt gevoerd is of je nu de langere, soepele, zwemvliezen moet gebruiken of de kortere “zoomers”.
De iets langere zwemvliezen zijn volgens ons de beste oplossing voor volwassen zwemmers. De enkels beginnen al wat stijver te worden en met de hulp van deze iets langere zwemvliezen worden de enkels ook wat gestretched (plantaire flexie) terwijl je aan het zwemmen bent. Het verbeteren van de enkelflexibiliteit is heel belangrijk om uw beenbeweging te optimaliseren.




Daarenboven zijn deze zwemvliezen essentieel bij het uitvoeren van de techniek drills ter bevordering van uw lichaamsrotatie (zoals de 6/1/6 drill, broken arrow of de unco drill) Het gebruik van de zwemvliezen tijdens deze drills zorgt ervoor dat je meer gestroomlijnd en horizontaal in het water zal liggen.

Als je langere zwemvliezen koopt, let er dan vooral goed op dat de rubber flexibel genoeg is (zoals bij de Finis Floating Fins). Zwemvliezen uit hardere materialen zullen meer kwaad dan goed doen. 


Bekijk deze video voor wat meer uitleg van onze head coach, Paul Newsome, waarom we bij Swim Smooth opteren voor de iets langere, flexibele zwemvliezen : 
Koop uw Finis Floating Fins in de Swim Smooth SwimShop


2. Paddles


Er zijn 2 paar paddles die we ten zeerste aanraden om uw techniek verder te verbeteren.

2.1 Finis Freestyler Paddles

                                    
Dit is de beste set paddles om mee te starten. De paddles zullen je helpen bij het ontwikkelen van uw insteek en bijgevolg ook aan uw uitlijning. Als je last hebt van overkruisen of een elleboog die wegzakt, zijn deze paddles een heel goed hulpmiddel. Door de kiel onderaan deze paddels krijg je onmiddellijk feedback en kan je aanpassen.

Bekijk deze video van mijn collega Swim Smooth coach Shauqie Aziz uit Maleisië met wat meer info over de FreeStyler paddels: https://www.youtube.com/watch?v=gXca7tJshRA&t=8s

Koop uw Finis Freestyler Paddles in de Swim Smooth SwimShop


2.2 Finis Agility Paddles


                                     

Vanaf het moment dat je uw insteek en uitlijning hebt verbeterd, is het tijd om een stapje verder te gaan met de Finis Agility Paddles. Deze paddels zijn zodanig ontwikkeld dat ze perfect passen in uw handpalm wat voor een heel normaal gevoel van catch en watergevoel zal zorgen. De paddels zullen je helpen om het water zo efficiënt mogelijk achteruit te duwen en een betere stuwing te ontwikkelen. Er bestaan verschillende maten van deze paddels (extra Small, Small, Medium, Large) en het is aan te raden om de juiste paddels te kiezen. Zwemmen met veel te grote paddels (wat vooral triatleten wel eens durven te doen) met een mindere techniek vergroot alleen maar het risico op schouderblessures. Als je echt kracht wilt bijwinnen is het meer aangewezen om dit te doen via dryland oefeningen in plaats van te zwemmen met veel te grote paddels.



Koop uw Finis Agility Paddles in de Swim Smooth SwimShop



3. Pull Buoy



De pull buoy is zonder twijfel het geliefde materiaal voor zwemmers met laaghangende benen. De pull buoy zorgt ervoor dat je meer horizontaal in het water ligt waardoor je minder weerstand zal ondervinden. Je kan de pull buoy tussen de billen steken voor een betere ligging maar je kan die ook tussen uw enkels knellen om aan uw lichaamscontrole en vormspanning te werken.

De perfecte combinatie is de pull buoy, samen met de agility paddels. Dit geeft je ongetwijfeld de sensatie van het sneller zwemmen.


Koop uw pull buoy in de Swim Smooth SwimShop


Natuurlijk zijn er nog heel wat andere attributen (snorkel, kortere zwemvliezen, plankjes,…) om de zwemtechniek te verbeteren, maar de 3 bovenstaande zijn zonder meer ESSENTIEEL.

Wat is uw favoriete attribuut? Waarom?




Swim Smooth

Ideeën voor in uw eigen zwembad

Omdat de zwembaden voorlopig nog voor onbepaalde tijd gesloten zijn, is het voor vele atleten even wat behelpen wat het zwemmen betreft.
Velen zijn al inventief geweest en zwemmen in een klein badje in de tuin aan een elastiek of hebben zelf een installatie in elkaar gebokst....onder het motto “beter iets dan niets”.
Anderen kunnen al een stapje verder gaan en kunnen zwemmen tegen een tegenstroomsysteem.

Filip in actie met het Binder Hydrostar systeem


In deze blog willen we wat tips delen om die trainingen aan de elastiek of in een tegenstroom wat aantrekkelijker te maken.

Het zwemmen aan een elastiek of tegen een tegenstroom kan vermoeiend zijn. Onderschat dit niet.

Techniek training

Op de sociale media zie je soms discussies onder atleten over hoe diep het badje nu moet zijn om deftig te kunnen zwemmen. Er bestaan daar heel wat theorieën over, maar eigenlijk is het moeilijk om een éénduidig antwoord te geven op deze vraag. Het antwoord hangt voor een groot stuk af van hoe uw onderwaterbeweging eruit ziet.

Op de onderstaande foto is duidelijk te zien dat de zwemster links een badje zal nodig hebben dat veel minder diep is dan de man aan de rechterkant die met een gestrekte arm doorhaalt.


Het is de goede moment om aan een efficiënte onderwaterbeweging te werken en dat kan zeker ook aan de elastiek of in een bad met tegenstroom.

Dit is een techniek sequentie voor een efficiënte catch. De sessie is aangepast voor het zwemmen ter plaatse. 


  • 10’ rustige opwarming
  • Doe 20 Scull#1 bewegingen - gevolgd door 40 “normale zwemslagen”
  • Doe 20 Scull#2 bewegingen - gevolgd door 40 “normale zwemslagen”
  • Doe 20 Doggy Paddle bewegingen - gevolgd door 40 “normale zwemslagen”
  • Zwem 150 slagen met Paddles
  • Doe 200 “normale” zwemslagen
Die techniekdrills (Scull#1, Scull#2 en Doggy paddle) worden het best uitgevoerd met een pull buoy maar dat hoeft natuurlijk niet als je bijvoorbeeld met een wetsuit zwemt.
Als je deze sequentie een 3-tal keren na elkaar doet, zal je al een mooie training hebben gedaan.


Intensieve training

Wil je ook een wat intensievere training doen, dan hebben we hier ook een voorbeeld geplaatst van hoe je dit eventueel kan aanpakken. Dat is natuurlijk maar een voorbeeld en er zijn honderden alternatieve mogelijk.

  • 10’ rustige opwarming
  • Zwem 1’ stevig tempo met daarna 1’ rustig loszwemmen
  • Zwem 1’15 stevig tempo met daarna 45” rustig loszwemmen
  • Zwem 1’30 stevig tempo met daarna 30” rustig loszwemmen
  • Zwem 1’15 stevig tempo met daarna 45” rustig loszwemmen
  • Zwem 1’ stevig tempo met daarna 1’ rustig loszwemmen
  • 10’ rustig loszwemmen
Je kan deze reeks zo veel keer doorlopen als je wenst. Je kan ook steeds spelen met de tempo’s.


Persoonlijke training en video analyse


We hopen om vanaf 18 mei terug te kunnen starten met de persoonlijke trainingen in het zwembad met het Hydrostar tegenstroomsysteem. 
Ook de persoonlijke Start To Crawl zouden misschien vanaf 18 mei kunnen starten.
Vanaf dan hopen we ook om te kunnen starten met de video analyse en correctie sessies. 
Laat ons zeker weten indien je op de hoogte wilt worden gehouden van deze initiatieven.

Swim Smooth!