Swim Smooth België

Ben je een triatleet, open water of recreatieve volwassen zwemmer die zijn borstcrawl wenst te verbeteren? Indien ja, dan is Swim Smooth België de oplossing voor jou. Wij bieden zwemtrainingen en video analyse en correctie sessies aan voor zwemmers vanaf 18 jaar, van beginnende tot gevorderde zwemmers.


Recent nieuws

Werk thuis aan uw enkel flexibiliteit


De stuwing dat een zwemmer uit zijn benen haalt, en misschien nog belangrijker, de horizontale ligging in het water is voor een groot deel afhankelijk van hoe mobiel uw enkels zijn.

En laat het nu net die enkel mobiliteit zijn dat bij heel wat volwassen zwemmers en triatleten een groot probleem is. Velen begonnen pas met triatlon of zwemmen nadat ze in hun jeugd vele jaren atletiek, basketbal, voetbal of een andere sport hebben gedaan en dat zijn de sporten waar een flexibele enkel wat minder gewenst is.

We hebben in het verleden al wat artikels gepubliceerd over dit topic waar ook al heel wat oefeningen vermeld staan: 
In dit artikel geven we nog enkele eenvoudige tips om die enkel mobiliteit en kracht wat te verbeteren. 

Een eenvoudige manier om de flexibiliteit te verbeteren is door middel van Myofascial release. Dat is een manuele therapie om lokale stramheid te verminderen en om de doorbloeding te verbeteren. De meest gekende manier van Myofascial release is foam rolling wat een massage is dat je door middel van een rol zelf kan doen, met uw eigen gewicht als enige belasting. Naast een foam rol, kan dit ook met een stick of een massage bal. In de onderstaande oefeningen gebruiken we een bal. Als je dat nog niet in huis hebt, kan dit ook met een tennisbal.


1. Myofascial release van de enkel dorsiflexoren






Een zwemmer die zijn tenen heel ver kan uitstrekken (plantaire flexie, zoals in de foto afgebeeld) heeft een goede enkel mobiliteit. Probeer dit zelf eens en zie hoe ver jij komt.
Om die plantaire flexie te verbeteren is deze oefening met behulp van een massage bal aangewezen. Het is de bedoeling dat je uw voorste scheenbeenspier masseert (tibialis anterior). 
Het is belangrijk dat deze massage lang genoeg wordt gedaan (3’ per been in de video).




2. Myofascial release van de onderkant van de voet (plantar fascia)

Deze oefening is niet alleen interessant voor het verbeteren van uw mobiliteit, maar ook voor mensen die regelmatig last hebben van kramp aan de onderkant van de voet tijdens het zwemmen.
Beweeg de bal onder uw voet voor 2 minuten (per voet). 





3. Myofascial release van de peroneus

De peroneus is een spier dat aan de zijkant van uw onderbeen loopt en is ook een spier dat voor de plantaire flexie van het enkelgewricht zorgt. Een stramme peroneus spier zal bijgevolg ook het uitstrekken van de voet moeilijk maken.





4. Dynamische stretching van het enkel gewricht

Dynamische stretching kan een heel goede aanvulling zijn om het bewegingspatroon van het enkelgewricht te verhogen. Deze oefening kan ook als opwarming worden gebruikt.

Dynamische stretching kan heel eenvoudig worden gedaan door bijvoorbeeld in ruglig het alfabet te vormen met uw voet of afwisselend op uw hielen en op uw tenen te lopen.



5. Verstevig uw teenkracht

Niet alleen de mobiliteit maar ook de kracht heeft een invloed op het bewegingspatroon van de enkel. De spieren in de tenen spelen een cruciale rol daarin en dit zijn 2 oefeningen om aan de teenkracht te werken.



6. Verstevig uw enkels

Natuurlijk zullen stevigere enkels ook een positieve invloed hebben op de enkel mobiliteit. Een eenvoudige oefening is de “Calf Raise” oefening dat niet alleen aan de kracht van de kuitspier maar ook aan het bewegingspatroon van de enkel zal werken.





Dit zijn allemaal heel eenvoudige oefeningen die, indien consistent uitgevoerd, een positieve invloed kunnen hebben op uw zwemprestatie.


Swim Smooth Black Friday deals

Ook bij Swim Smooth België hebben we enkele interessante Black Friday deals.
Er zijn deals op video analyse’s, trainingsplannen en er wordt zelfs uitzonderlijk een korting aangeboden op de beurtenkaarten voor de SwimSquad!






Dit is een vertaling en samenvatting van een artikel dat verscheen op Swimming World Magazine. 



Swim Smooth!

Wat zit er in uw zwemtas? De 3 meest essentiële tools!

Als coaches, worden we heel dikwijls aangesproken door zwemmers die advies vragen over de beste tools om hun zwemmen te verbeteren. 
Er bestaan intussen al heel wat producten en het kan soms moeilijk zijn om te bepalen wat er nu net voor jou een goede investering zou kunnen zijn. 
Heel wat van die producten zijn heel specifiek en niet voor iedereen geschikt, maar hieronder vind je de 3 producten die zeker niet mogen ontbreken.

In het selecteren van de juiste tools is het vooral belangrijk dat je begrijpt waarom je die zou gebruiken. Dit zijn onze adviezen voor beginners en gevorderde zwemmers en waarom we die gebruiken.


1. Finis Long Floating Fins

Een discussie die heel dikwijls wordt gevoerd is of je nu de langere, soepele, zwemvliezen moet gebruiken of de kortere “zoomers”.
De iets langere zwemvliezen zijn volgens ons de beste oplossing voor volwassen zwemmers. De enkels beginnen al wat stijver te worden en met de hulp van deze iets langere zwemvliezen worden de enkels ook wat gestretched (plantaire flexie) terwijl je aan het zwemmen bent. Het verbeteren van de enkelflexibiliteit is heel belangrijk om uw beenbeweging te optimaliseren.




Daarenboven zijn deze zwemvliezen essentieel bij het uitvoeren van de techniek drills ter bevordering van uw lichaamsrotatie (zoals de 6/1/6 drill, broken arrow of de unco drill) Het gebruik van de zwemvliezen tijdens deze drills zorgt ervoor dat je meer gestroomlijnd en horizontaal in het water zal liggen.

Als je langere zwemvliezen koopt, let er dan vooral goed op dat de rubber flexibel genoeg is (zoals bij de Finis Floating Fins). Zwemvliezen uit hardere materialen zullen meer kwaad dan goed doen. 


Bekijk deze video voor wat meer uitleg van onze head coach, Paul Newsome, waarom we bij Swim Smooth opteren voor de iets langere, flexibele zwemvliezen : 
Koop uw Finis Floating Fins in de Swim Smooth SwimShop


2. Paddles


Er zijn 2 paar paddles die we ten zeerste aanraden om uw techniek verder te verbeteren.

2.1 Finis Freestyler Paddles

                                    
Dit is de beste set paddles om mee te starten. De paddles zullen je helpen bij het ontwikkelen van uw insteek en bijgevolg ook aan uw uitlijning. Als je last hebt van overkruisen of een elleboog die wegzakt, zijn deze paddles een heel goed hulpmiddel. Door de kiel onderaan deze paddels krijg je onmiddellijk feedback en kan je aanpassen.

Bekijk deze video van mijn collega Swim Smooth coach Shauqie Aziz uit Maleisië met wat meer info over de FreeStyler paddels: https://www.youtube.com/watch?v=gXca7tJshRA&t=8s

Koop uw Finis Freestyler Paddles in de Swim Smooth SwimShop


2.2 Finis Agility Paddles


                                     

Vanaf het moment dat je uw insteek en uitlijning hebt verbeterd, is het tijd om een stapje verder te gaan met de Finis Agility Paddles. Deze paddels zijn zodanig ontwikkeld dat ze perfect passen in uw handpalm wat voor een heel normaal gevoel van catch en watergevoel zal zorgen. De paddels zullen je helpen om het water zo efficiënt mogelijk achteruit te duwen en een betere stuwing te ontwikkelen. Er bestaan verschillende maten van deze paddels (extra Small, Small, Medium, Large) en het is aan te raden om de juiste paddels te kiezen. Zwemmen met veel te grote paddels (wat vooral triatleten wel eens durven te doen) met een mindere techniek vergroot alleen maar het risico op schouderblessures. Als je echt kracht wilt bijwinnen is het meer aangewezen om dit te doen via dryland oefeningen in plaats van te zwemmen met veel te grote paddels.



Koop uw Finis Agility Paddles in de Swim Smooth SwimShop



3. Pull Buoy



De pull buoy is zonder twijfel het geliefde materiaal voor zwemmers met laaghangende benen. De pull buoy zorgt ervoor dat je meer horizontaal in het water ligt waardoor je minder weerstand zal ondervinden. Je kan de pull buoy tussen de billen steken voor een betere ligging maar je kan die ook tussen uw enkels knellen om aan uw lichaamscontrole en vormspanning te werken.

De perfecte combinatie is de pull buoy, samen met de agility paddels. Dit geeft je ongetwijfeld de sensatie van het sneller zwemmen.


Koop uw pull buoy in de Swim Smooth SwimShop


Natuurlijk zijn er nog heel wat andere attributen (snorkel, kortere zwemvliezen, plankjes,…) om de zwemtechniek te verbeteren, maar de 3 bovenstaande zijn zonder meer ESSENTIEEL.

Wat is uw favoriete attribuut? Waarom?




Swim Smooth